Forum Motocykliści Ziemi Dzierżoniowskiej Strona Główna Motocykliści Ziemi Dzierżoniowskiej
Forum motocyklistów dla motocyklistów o motocyklistach i motocyklach
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zasady jazdy w kolumnie motocykli

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Motocykliści Ziemi Dzierżoniowskiej Strona Główna -> Zasady jazdy w grupie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Artur
Administrator



Dołączył: 08 Cze 2010
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/2
Skąd: Dzierżoniów
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 13:09, 19 Lis 2013    Temat postu: Zasady jazdy w kolumnie motocykli

Zasady poruszania się w kolumnie motocykli.
Ze względów bezpieczeństwa przed wyjazdem w grupie prosimy o zapoznanie się z treścią niniejszego dokumentu i bezwzględne stosowanie się do opisanych w nim zasad.

1. Parkowanie


Parkowanie kolumny odbywa się w sposób pokazany na obrazku. Zaparkowanie wszystkich motocykli w jednym szyku jest łatwiejsze, kiedy przyjeżdżamy na postój bo wszyscy jesteśmy na motocyklach. Takie ustawienie motocykli ułatwia odjazd, nie przeszkadzamy sobie podczas uruchamiania sprzętów, odpada jakiekolwiek manewrowanie i w końcu ... tak zaparkowane motocykle naprawdę fajnie wyglądają. O tym gdzie mamy parkować decyduje i wyraźnie wskazuje Prowadzący.

2. Jazda w grupie.
Motocykliści tworzą formację o dwóch rzędach. Pierwszy zajmuje miejsce na początku kolumny w lewym rzędzie, drugi motocykl znajduje się na początku prawego rzędu i porusza sie z jednosekundowym opóźnieniem do prowadzącego. Kolejne motocykle ustawiają się "szachownicowo" na zmianę po lewej i prawej stronie i zachowują dwusekundową odległość od motocykla przed nimi i jednosekundową od motocykla po przekątnej. Taki sposób jazdy pozostawia wszystkim dość miejsca na bezpieczne manewrowanie i równocześnie uniemożliwia kierowcom samochodów rozbicie grupy.
W kolumnie nie wolno poruszać się obok siebie, wyprzedzać innych członków kolumny. Powstałe luki w kolumnie uzupełniane są poprzez przejechanie z lewego do prawego lub z prawego do lewego rzędu – kolejni motocykliści robią niezwłocznie to samo tak aby zachować zasadę jazdy naprzemiennej. Bezwzględnie stosujemy kierunkowskazy !
Prowadzący motocyklista porusza się po lewej lub prawej stronie w zależności od sytuacji na drodze
Ostatni motocyklista ( Zamykający) porusza się po lewej lub prawej stronie w zależności od sytuacji na drodze.

3. Prowadzący
Prowadzący musi wiedzieć, jak długa jest jego grupa, zarządza skręcanie, wyprzedzanie, zmianę pasów ruchu, postoje, tankowanie itp. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa grupy, zachowanie jej spójności i płynności jazdy.

4. Zamykający
Zamykający jest "trzecim okiem" Prowadzącego. Na polecenie prowadzącego jako pierwszy zmienia pas jazdy i "zamyka" go dla nadjeżdżających pojazdów. Umożliwia w ten sposób bezpieczną zmianę pasa pozostałym członkom formacji. Prócz zamykającego na końcu grupy powinie jechać chociaż jeszcze jeden doświadczony motocyklista, mogący w razie konieczności przejąć obowiązki zamykającego.

5. Nowi motocykliści
Pozycja mniej doświadczonych motocyklistów w formacji jest bardzo ważna. W miarę możliwości powinni zajmować miejsca na początku kolumny, tuż za prowadzącym.

6. Zmiany pasa ruchu.
Zmiana pasa ruchu, odbywająca się w optymalnych warunkach, powinna następować po "zamknięciu" pasa przez zamykającego. Idealna jest wtedy łączność radiowa z prowadzącym, albo przynajmniej dobre "zgranie" motocyklistów na tych dwóch pozycjach. W praktyce niestety najczęściej cały ciężar manewru spoczywać będzie na prowadzącym. Załóżmy jednak, że ma wsparcie z tyłu, pas jest "zamknięty" i następuje zmiana pasa ruchu.
Najczęściej stosowana forma. Prowadzący włącza kierunkowskaz i czeka aż wszyscy zauważą jego zamiar i włączą kierunkowskazy, a jadący na końcu zamykający "zamyka" go dla nadjeżdżających pojazdów (w zgodzie z punktem 4). Potem prowadzący zaczyna zmieniać pas. Kolejni motocykliści zmieniają pas idąc w ślady motocyklistów przed nimi. Najważniejsze jest dotrzymanie zasady, że nikt nie zacznie zmieniać pasa ruchu, dopóki nie uczyni tego motocyklista przed nim.

7. Sytuacje kryzysowe
W sytuacjach kryzysowych zadaniem Prowadzącego jest takie sformowanie grupy, aby nie doszło do stworzenia zagrożenia. Najczęściej stosowanym manewrem jest utworzenie jednego rzędu i utrzymywanie bezpiecznej odległości pomiędzy motocyklami. W przypadku awarii jednego z motocykli należy umożliwić jego zatrzymanie. Wraz z motocyklistą, który ma jakiś problem, zatrzymuje się tylko Zamykający. Motocyklista, który pozostał na końcu grupy, przejmuje funkcje Zamykającego. Reszta kolumny jedzie dalej i zatrzymuje się na najbliższym bezpiecznym miejscu postojowym.

8. Sygnalizacja ręką
Prowadzący informuje pozostałych motocyklistów w formacji o sytuacji na drodze. Dobrze, jeśli bardziej doświadczeni motocykliści powtarzają sygnalizację, aby jadący z tyłu koledzy nie zostali zaskoczeni. Jeśli tego nie robią – należy uważnie obserwować zachowanie motocyklistów nas poprzedzających i dostosować swoje zachowanie do ich zachowania.
W praktyce stosujemy kilka podstawowych gestów pomagających w sprawnym ruchu kolumny bądź pozwalającym uniknąć zagrożenia.

Ruszamy

Ruchem okrężnym dłoni z uniesionym palcem wskazującym dajemy uczestnikom sygnał do odpalenia maszyn. Czasami stosujemy sygnał dźwiękowy, jeśli nie usłyszymy innych sygnałów wszyscy są gotowi do wyruszenia.

Skręt w lewo.

Gest często stosowany podczas parad, kiedy uczestnicy poruszają sie po nieznanym terenie. Prowadzący wtedy ułatwia przygotowanie się do skrętu. Gest ten stosuje się również podczas wyprzedzania, kiedy prowadzący, mając możliwość lepszej oceny sytuacji przed sobą, po zakończonym manewrze wyprzedzania daje znak pozostałym motocyklistom w kolumnie.
Sygnalizowanie skrętu w prawo zarezerwowane jest ze zrozumiałych względów tylko dla doświadczonych motocyklistów, jednak inni raczej nie prowadzą kolumn ...

Niebezpieczeństwo - trzymaj się prawej strony.

Prowadzący lewą rękę przekłada nad głową w prawą stronę.
Gest często stosowany w polskich warunkach. Gdy kończy się możliwość wyprzedzania, bo z przeciwka nadjeżdża pojazd, gdy naprzeciw nas pojawia się wyprzedzający nie bacząc, że jedziemy naprzeciw niego - to są dość dobre powody by trzymać się prawego skraju jezdni.

Zmiana formacji na jazdę "gęsiego".

Prowadzący trzyma lewą rękę w górze, dłoń otwarta, równolegle do motocykla. Gest często poprzedzony ruchem całej ręki od lewej strony z zakończeniem nad głową.
Gdy wymaga tego sytuacja, prowadzący może zdecydować się na zmianę szyku. Zwężenia jezdni, jazda wzdłuż korka samochodów powodują, że zwalniamy i poruszamy się jeden za drugim.

Niebezpieczeństwo na jezdni

Palcem wskazującym pokazujemy na dziurę w jezdni, piasek na zakręcie i inne "przyjemności".

Zwalniamy

Prowadzący ruchem lewej dłoni z góry na dół daje sygnał do zwolnienia.

Zatrzymujemy się

Prowadzący otwartą dłonią trzymaną prostopadle do motocykla sygnalizuje zamiar zatrzymania.

Trzymaj formację

Dwa uniesione palce prowadzącego sygnalizują powrót do klasycznego ustawienia w kolumnie na przykład po zakończeniu jazdy "gęsiego".

Przyspieszamy

Czasami, z różnych względów lepiej pojechać sobie zostawiając wszystko za plecami. Prowadzący ma przedramię skierowane w górę, zaciśniętą pięść i kilkoma ruchami w górę i w dół daje sygnał do ostrzejszej jazdy.

9.CORNERMAN
O ile Prowadzący uzna, że jest to konieczne ( i możliwe) podczas przejazdu ustanawia tzw CORMERMAN’ów, którzy jadą w takiej sytuacji bezpośrednio za nim ( przed motocyklistami mniej doświadczonymi) i którzy są oznakowani specjalnymi, odblaskowymi kamizelkami.
CORNERMAN jest systemem pozwalającym na utrzymanie w zorganizowanej grupie od kilku do kilkudziesięciu uczestników o różnych umiejętnościach, mającym na celu bezpieczny i jak najmniej stresujący przejazd:
- podczas pokonywania skrzyżowania, ronda lub jakiegokolwiek punktu wymagającego wskazania kierunku Prowadzący wskazuje CORNERMAN’a , który pozostaje w danym punkcie i kieruje pozostałych na właściwą trasę do momentu, aż zobaczy ZAMYKAJĄCEGO,
- pozostali uczestnicy przejazdu ( szczególnie pierwszy z rozerwanej grupy) ma za zadanie wypatrzyć oczekującego w newralgicznym punkcie CORNERMAN’a, i skierować grupę zgodnie z jego wskazówkami.
- uczestnik jadący bezpośrednio przed ZAMYKAJĄCYM powinien zasygnalizować CORNERMAN’owi, aby przygotował się do odjazdu,
- aby system "działał" konieczne jest, aby CORNERMAN pozostał we wskazanym punkcie do momentu, aż zobaczy ZAMYKAJĄCEGO, nawet do kilkudziesięciu minut - w miarę jak grupa się rozciąga,
- nie każdy musi być CORNERMAN’em, wolniejsi uczestnicy powinni pozostać w środku grupy, jeżeli nie czujesz się na siłach po prostu nie jedź bezpośrednio za PROWADZĄCYM,
- PROWADZĄCY powinien utrzymywać stałe tempo jazdy, aby zawsze mieć za sobą kogoś do oznaczenia punktu.
Zasady dotyczące zachowania CORNERMAN’a szczegółowo będą omawiane przed wyjazdem w gronie osób, które wyrażą wolę i chęć piastowania tej funkcji.
Stosowanie ( lub niestosowanie) systemu CORMNERMAN’a musi być wyraźnie ogłoszone przed wyjazdem grupy przez Prowadzącego.

10.UWAGI
Jazda w grupie wymaga od uczestników ścisłej współpracy, tolerancji oraz konieczności przewidywania następstw każdego z naszych zachowań.
Motocykliści mniej doświadczeni winni tym bardziej zwrócić uwagę na swoje zachowanie w kolumnie oraz na wyraźne sygnalizowanie swoich zamiarów innym uczestnikom. Powinni jednocześnie uważnie obserwować innych tak aby w każdej chwili móc zareagować na zmieniającą się dynamicznie sytuację w kolumnie.
Wszyscy powinni w trakcie takiego przejazdu zachować szczególną ostrożność, o ile nie jest to konieczne nie zmieniać raz ustalonego miejsca w kolumnie. Powinni bezwarunkowo wykonywać polecenia Prowadzącego, Zamykającego oraz innych funkcyjnych uczestników i ewentualnie Cornerman’ów (o ile tacy zostaną wyznaczeni).
Przed wyjazdem wszyscy powinni poznać koordynaty miejsca docelowego (np. adres, nazwa) tak aby w przypadku niekontrolowanego rozerwania grupy można było dojechać do wyznaczonego celu.
Jeżeli Prowadzący uzna za stosowne, przed wyjazdem odbywa się krótka odprawa, w której uczestnictwo jest obowiązkowe. Na odprawie ustala się ogólne zasady danego przejazdu (ewentualne ograniczenie ilości motocykli w kolumnie, ilość kolumn, stosowanie ( lub nie) systemu CORNERMAN’a, oznakowanie uczestników funkcyjnych, miejsce docelowe (miejsca pośrednie) itd.).


Szerokości !


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Motocykliści Ziemi Dzierżoniowskiej Strona Główna -> Zasady jazdy w grupie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin